US-Russia state media in hot war for hearts and minds

US-Russia state media in hot war for hearts and minds

The battle over Ukraine extends around the globe: Information warfare is quickly changing as key countries seek to impact public opinion and gain political assistance.

As during the Cold War, Russian federation and the United States are the two main combatants. A few efforts are clandestine , but plenty of material is transmitted to the public as each country attempts to, in the words of political linguists, “constrain the power and influence of the other … and win ‘hearts and minds’ … around the world. ”

Key government-sponsored media outlets in the present battle are Russia Today, often known as RT, and two US government-backed operations, Tone of voice of America plus Radio Free Europe/Radio Liberty.

But it can be difficult for many people to tell the between these stores and independent news . As a propaganda scholar , I believe citizens of most nations deserve to know just how their media have already been filtered and when governments would like to influence their own views.

Our colleague Weston Sager and I developed a test for determining whether a particular media wall plug is, or is just not, a government mouthpiece. We examine essential factors such as federal government control, funding, attribution and its resemblance in order to news.

On their best, these types of shops provide official authorities information – from worst, blatant propaganda. Here’s how the major players in the US and Russia measure up.

Russia Today: Propaganda with some facts scattered in

RT is a multilanguage worldwide media broadcaster that will claims to be an “ autonomous, non-profit organization . ” But in actuality, it has officially announced to the US Condition Department that it is an arm of the Russian govt .

Within lockstep with the Kremlin , RT has supported the 2008 Russian invasion of Georgia, the 2014 Russian invasion of the Crimean peninsula of Ukraine and the 2022 Russian invasion of landmass Ukraine.

The outlet has a history of posting sensationalized and biased content promoting Russian policies and accentuating the perceived failings states and its allies. For instance , in 2015, RT devoted extensive insurance coverage to the Occupy Wall Road movement . Not just did this storyline allow RT in order to selectively showcase individuals protesting in the United States, it helped further Russia’s narrative that its economic system is superior to US capitalism.

More recently, RT has, without credible proof, offender the United States of developing bioweapons in Ukraine plus testing them upon people there.

But this doesn’t mean that RT is definitely “ able to dispense with information all together , ” as propaganda frequently leverages truthful bits of details , nor it is strictly anti-American. This year, for instance, RT released an interview containing accusations that the Republicans had been exploiting racial fears ahead of midterm polls.

Then RT publicly defended the Obama administration against Fox News host Glenn Beck‘s accusations that Obama was turning the usa into a socialist nation. Propaganda works by assisting themes that are in well-known discourse at the time . It does not necessarily stick to linear path and could be counterintuitive at times .

In the wake of the 2022 Ruskies invasion of Ukraine, RT was blocked in many countries around the world to limit the particular spread of Ruskies propaganda . However, RT continues to publish its content, particularly in less developed countries where the Ruskies government is working to increase its worldwide reputation and impact.

A large stone building with long vertical windows.
Voice associated with America is based in the Wilbur M. Cohen Federal Developing in Washington, D. C. AP Photo/Andrew Harnik

Major US shops present mostly specifics – that assistance American values

Voice of America and Radio Free of charge Europe/Radio Liberty are the US government’s primary international media shops, though there are other channels as well.

In 1942, throughout World War II, the US govt established VOA to transmitted pro-Allied messages and to combat Nazi propaganda abroad. In the 1950s, the CIA founded RFE/RL to kitchen counter Soviet propaganda in Eastern Europe and the Soviet Union.

Both outlets are actually overseen by the US Company for Global Mass media , a part of the executive branch of the federal government. The particular agency receives over US$800 million in yearly funding from Our elected representatives .

Much like RT, VOA and RFE/RL claim that they are self-employed media outlets. In support of that claim, they frequently point to a vaguely defined “ firewall ” that is supposed to protect their editorial honesty from US federal government influence.

However the firewall is often strained under the weight associated with political pressure. In 2020, President Donald Trump’s newly appointed CEO of the ALL OF US Agency for Global Media rescinded the firewall regulation , which compromised VOA’s self-reliance in advance of the 2020 US presidential political election.

In 2021, the particular firewall was legislatively strengthened, but questions stay about its usefulness at preventing govt influence .

Governmental influence on the editorial direction of U. S. state media can also arrive through legislation. Within 2021, Congress introduced a bill that would advise the agency in order to “ assist in the unhindered dissemination of information to Islamic vast majority countries on problems regarding the human rights and religious freedom of Uyghurs. ”

Satellite dishes adorn a roof, with church spires in the background
From this rooftop within Prague, RFE/RL broadcasts across Eastern Europe and into Russian federation. Photo: AFP through Getty Images / Michal Cizek / The Discussion

Additional editorial pressure comes from federal law. VOA material must be “consistent” with US foreign policy objectives, “represent The united states, ” “ present the plans of the United States clearly and effectively ” and include editorials that reflect the views of the US federal government . Under the exact same law, RFE/RL is needed to support the US government overseas.

Additionally , federal law also more pointedly offers a new pathway regarding folding this into a larger outlet that would be expressly required to “ counter state-sponsored propaganda which undermines the particular national security or foreign policy interests of the United States and its allies. ”

VOA and RFE/RL have a history of providing inclined and incomplete portrayals of major events and issues. Scholarship has highlighted how, during the Cold Battle, RFE spread “ rumors because fact ” and displayed the “ constant pattern of downplaying or ignoring evidence that contradicted RFE’s vision of Eastern European countries as a totalitarian dystopia” early in the Cold War.

ALL OF US government editorial stress has also come not directly through funding cuts, which VOA skilled after senators balked at spending taxes money to produce “unpleasant news” encircling Watergate. The Reagan administration was recognized to object to critical VOA coverage and also steered its “editorial voice” in order to align with the administration’s political agenda.

Today, VOA often publishes stories regarding the United States that market American values, for example recent articles entitled “ Refugees Shape America ” and “ US International Festival Celebrates Traditional Food, Dance . ”

However, RFE/RL is more focused on countering propaganda . It provides coverage that is frequently critical of US adversaries, such as “ ‘We Have To Pay For the Indifference’: A Russian Deserter Speaks Out After Ukraine War Memoir Hits A Neural ” plus “ Putin Hints At ‘Changing Routes’ For Ukrainian Wheat Exports, Warns Associated with Food ‘Catastrophe’ . ”

Although VOA and RFE/RL sometimes publish parts that show unflattering aspects of the United States, like “ A global Legacy of The month of january 6 , ” this is by design , as the outlets would lose credibility when they ignored important subjects covered in independent media.

Concealed influence

Since VOA and RFE/RL rely on facts, the US State Department provides argued that US government media are usually less threatening compared to Russian “ disinformation . ”

However the US approach remains risky: VOA and RFE/RL content more closely resembles 3rd party news, so it is more challenging for readers to distinguish it as government-run media . This is especially problematic in cases in which the outlets are targeting US citizens , who seem to may not be able to inform that they’re getting together with their own government.

Despite what VOA and RFE/RL claim, they are not independent. Each are funded with the US government and so are used to deliver ALL OF US policy abroad. Although VOA and RFE/RL may look like news, they aren’t; like RT, their root purpose is to strengthen their government’s impact around the world.

Weston Sager contributed to this article.

Jennifer Grygiel is Associate Professor of Communications (Social Media), Syracuse College

This article will be republished from The Conversation under a Creative Commons permit. Read the original article .